A Corsica ghjè un veru laburatoriu per l’amparera, u sviluppu, a prumuzione di e lingue regiunale. Dipoi più di vint’anni i Puteri Publichi (Culletività Territuriale, Statu) hanu pigliatu iniziative à prò di a lingua corsa. Parechji associi prima, avianu apertu a strada. U corsu ghjè oramai imparatu indè e scole è à l’Università. Dopu u CAPES  eccu dipoi pocu, l’Agregazione di corsu, i dui diplomi maiò per esse prufessore. Diplomi naziunali fatti sottu à cuncorsi da l’Educazione Naziunale.

Si sà, l’iniziative publiche ricevenu un accunsentu cuntrastatu. Tra quelli chì ne volenu sempre di più è chi facenu di u corsu un mezu di rivendicazione pulitica ligatu à l’indipendenza di u populu corsu, chì dunque deve pussede à so lingua piena è sana senza ostaculi nisunu. E poi ci sò quelli chì si nè stannu à u solu capitulu culturale è chi volenu u più pussibile aquistà una lingua materna, prumovela senza fànne un ogettu di baratta pulitica.

Ma qualchi volta e duie strategìe si scontranu. U fattu ghje certu : a Corsica ghjè in avanzu, di fronte à d’altre regione, indè a presa in contu di à so lingua regiunale. E què po esse una prova per quelli chi volenu fà ne altre tantu. E cusì che ghjorni fà una cinquantina di sculari di Nizza chì amparanu u Nizzardu so ghjunti in Corsica per vede cume ghjè urganizata l’amparera di a lingua corsa. Cundutti da u so prufessore di nizzardu Ulivieru Pasquetti i studienti di u Liceu Massena hanu visitatu l’università, scontru i prutacunisti di a lingua corsa,  studienti è prufessori di corsu , eletti dinò, è poi hanu scalattu à RCFM per sente cume una radiu bislingua funziunava. Aduniti inde a grende salla di cunferenza di redazzione si so visti spiegà da u direttore Franck Lidon, da animatori è giurnalisti, chi piazza avìa a lingua corsa nanta l’onde di u serviziu publicu è qual ‘era à so impurtenza. Un c’hé inde l’Academia di Nizza che 1200 studienti chi amparanu u nizzardu, allora che la hè una di e più maiò academie di Francia. “A suluzione serebbe di firmà una cunvenzione tra a regione PACA è l’Educazione Naziunale. Fà cume in Corsica 20 anni fà”, hà dettu Ulivieru Pasquetti. Ci tocca quantunque à ramintà che l’Alpe marittime è Nizza facianu parte di l’anzianu regnu di Piemonte-Sardegna. Nizza ghje a cità induve l’hè natu Garibaldi è a cultura taliana ci hè sempre forte. Salvà u nizzart un pò dunque che fà bè. Podasse che u scontru tra u Nissart è u Corsu averà datu un pò più di forza à u cumbattu di i difensori si sta lingua di u Mediterraniu.

 

Petru Luigi Alessandri

 

Petru Luigi Alessandri

Giornalista radiofonico di RCFM, si occupa tra l'altro anche della trasmissione Mediterradio, che mette in contatto gli ascoltatori di Corsica, Sardegna, Sicilia, e occasionalmente Malta e altre terre mediterranee. Per Corsica Oggi scrive in lingua corsa o, in traduzione, in italiano.

By Petru Luigi Alessandri

Giornalista radiofonico di RCFM, si occupa tra l'altro anche della trasmissione Mediterradio, che mette in contatto gli ascoltatori di Corsica, Sardegna, Sicilia, e occasionalmente Malta e altre terre mediterranee. Per Corsica Oggi scrive in lingua corsa o, in traduzione, in italiano.

Related Post